Miljönärens råd inspirerade till bilköp

När Miljönären skapade ett inspirationsrum åt Lecab Bil i Karlstad blev resultatet att en kund köpte sig en bil. Det bekräftar Daniel Svedlund, VD på Lecab Bil:

– Ja, någon har köpt en bil för att de fick en bra camping-feeling i rummet. Den känslan bidrog direkt till bilköpet.

Ledningen för Lecab Bil tänkte att det behövdes något mer för att inspirera till köp av husbilar. Det skulle vara något mer än att bara placera husbilarna i en traditionell bilhall. Men frågan var hur de skulle göra:

– Därför åkte vi runt till några större husbilsåterförsäljare i Sverige. Vi hittade inte någon med rätt camping-feeling. Vi ville göra något extra och började fundera på hur man kan göra detta, berättar Daniel Svedlund.

 

Daniel Svedlund, VD på Lecab Bil, trivs mitt i showroomet på Lecab Bil.

 

Bra bollplank
Lecab Bil kontaktade Miljönären som lyssnade på idéerna och som sedan kom med flera förslag som uppskattades.

– Flera entreprenörer gör sitt jobb och gör det bra. Men här var Miljönären extra delaktiga och var ett bra bollplank, som till tillförde sina idéer efter våra tankar. Det var roligt, menar Daniel Svedlund.

Det blev ett showroom med konstgräs för utomhus, som lades ut i rummet. Väggarna täcktes med fototapeter som verkligen toppade känslan av campingsemester.

– Det här jobbet skilde sig mycket från andra uppdrag vi gör i vardagen. Därför blev detta extra roligt att göra. Det vi gjorde skulle likna en trevlig semester i alperna, säger Christian Hansson-Böe, som är Miljönärens projektledare för måleri i Karlstad.

Hans kollega i Karlstad – Daniel Larsson, som är Miljönärens projektledare inom golv samt kakel och klinker, bekräftar den häftiga känslan att få göra det här jobbet:

– Det är första gången vi fått lägga ut utomhuskonstgräs i en bilhall. Det var tungt eftersom det vara så stora rullar. Men det gick bra och hela konceptet var fantastiskt roligt.

Reaktioner
Reaktionerna kom direkt när allt var klar, förutom spontant bilköp. Daniel Svedlund på Lecab Bil erkänner att det fanns en känsla av osäkerhet inför beslutet att lägga konstgräs i en bilhall:

– Men allt har gått över förväntan. Det blev skitsnyggt. Vi är supernöjda, säger han och fortsätter:

– Vi har haft besök av generalagenter för bilarna, som uppmärksammat detta och ville se allt på plats. Det har också väckt uppmärksamhet hos andra återförsäljare, vilket är extra roligt.